AKTUALIZOVÁNO! Již počtvrté dnes odpoledne odložil Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) start raketoplánu Atlantis. Důvodem neustálých odkladů je porucha čidel ve vnější palivové nádrži (External tank – ET). Odpoledne pak NASA oznámila, že Atlantis neodstartuje dříve než 2. ledna.
Raketoplán Atlantis měl na misi STS-122 odstartovat původně již ve čtvrtek 6. prosince. Krátce po zahájení čerpání kapalného vodíku do vnější palivové nádrže, se kterým se vždy začíná více než 9 hodin před startem, se zjistilo, že tři čidla ECO (LH2 Engine Cutoff) nefungují. Podle regulí NASA ale musí fungovat nejméně tři ze čtyř senzorů. Nová nařízení jsou dokonce ještě přísnější a zakazují start kosmického korábu i s jedním nefunkčním čidlem.
| |
 | Obr.: Atlantis čeká na start, jeho termín je ve hvězdách. |
| |
| |
NASA původně odložila start na pátek, z důvodů přetrvávajících problému pak došlo k odkladu na sobotu a nakonec na dnešních 21:21 našeho času. Několik minut před polednem SEČ zahájila NASA čerpání kapalného vodíku do vnější palivové nádrže. Chvíli na to vypovědělo opět jedno z čidel službu a ředitel startu v souladu z předpisy start odvolal. Nový termín startu zatím nebyl stanoven. Cílem mise je Mezinárodní kosmická stanice (ISS), ke které má Atlantis dopravit evropský vědecký modul Columbus. Startovací okna sice končí až 13. prosince, NASA ale dnes v 15:30 oznámila, že odkládá start raketoplánu Atlantis nejméně do 2. ledna 2008, kdy začíná další startovací okno. Do té doby se úřad pokusí vyřešit problém s vadnými čidly. Je pravděpodobné, že Atlantis příští týden poputuje zpět do montážní haly VAB.
| |
 | Obr.: Schéma vnější palivové nádrže. Zdroj: aerospaceweb.org |
| |
| |
Senzory ECO se paradoxně při startu vůbec nepoužívají. Jejích úkol je pouze bezpečností. Přibližně devět a půl minuty po startu má raketoplán správnou rychlost k tomu, aby mohl být naveden na oběžnou dráhu kolem Země. Ve správném okamžiku dá počítač raketoplánu příkaz k vypnutí hlavních motorů. Jako pojistka pro případ poruchy jsou ve vnější palivové nádrži čtyři čidla ECO, které hlídají, aby se motory raketoplánu skutečně vypnuly ve správný okamžik. Kdyby došlo k jejích vypnutí příliš brzy, neměl by raketoplán dostatečnou rychlost pro navedení na oběžnou dráhu, ke kterému mu později napomohou ještě manévrovací motory. Naopak, kdyby motory běžely déle, hrozilo by jejích roztrhání. Čidla měří tlak v nádrži a během případného nečekaného poklesu jsou aktivována. Jen několik sekund po vypnutí hlavních motorů dochází k odhození vnější palivové nádrže, která následně shoří v zemské atmosféře nad Indickým oceánem.
Aktuální informace z příprav mise raketoplánu Atlantis jsou v reálném čase dostupné zde.